Een nieuwe werkplek? Ik zit hier eigenlijk goed. 

In deze aflevering hebben onze collega’s, Charlotte Comté en Yana Van Dorst, het over veranderen van werkomgeving en de impact daarvan op de medewerker.

Allebei begeleidden ze al een verhuistraject waarbij de nieuwe werkomgeving gekenmerkt werd door een samenkomen van organisaties, flexplekken en activiteitgebaseerd werken. Hoe ga je om met dit soort verandering, hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich opnieuw “thuis” voelen in de werkomgeving?

Ze nemen jullie mee in hun ervaring en geven meteen enkele zeer concrete tips mee. Hoe kan jij hier als change managemer, projectmanager, HR medewerker, facility medewerkers, … mee aan de slag?

ABW of activity based working, betekent dat je de werkplek gaat kiezen in functie van de activiteit. Je gaat de werkplek efficiënt inrichten en verschillende ruimtes voorzien waaruit de medewerker kan kiezen. Zo voorzie je bijvoorbeeld cocoonplekken voor concentratiewerken, enzovoort. De thuiswerkplek maakt hier, zeker na de pandemie, meer en meer deel van uit. Kantoor wordt meer een plaats om te connecteren en samen te werken. Je eigen keukentafel een plek voor meetings op afstand of concentratiewerk. Uiteraard is elk individu vrij te kiezen hoe die zich organiseert, al is een kader op organisatieniveau wel wenselijk om de cultuur van een organisatie te bewaken.

 

Soorten werkplekken   

  •       Een belcel kan je gebruiken om je calls te doen en zo je collega’s niet te storen.
  • Een aanlandzone kan bestaan uit flexplekken waar je de collega’s terugvindt
  • Bubbels kunnen ruimtes zijn voor overleg tussen 2-4 personen
  • Enzovoort

 

Grootste uitdagingen:

1. Verlaten van een veilige haven; van een veilige cocon, je persoonlijke werkplaats, naar een plek die van iedereen kan zijn. Met andere woorden, je omgeving verandert en dat is voor veel medewerkers best disruptief. De volgende vragen poppen op: Waar moet ik mijn foto’s nu zetten, waar plaats ik mijn persoonlijke spullen?

2. Iedereen moet erdoor; we moeten de hele organisatie mee krijgen of de nieuwe manier van werken gaat niet werken. Iedereen is werknemers, leidinggevende niveau, consultants, ….;

Als iemand niet mee wil, is dit onmiddellijk zichtbaar voor de hele organisatie. Je walk the talk verhaal krijgt dan meteen een stevige deuk.

3. Je moet rekening houden met de verschillende profielen. Iedereen heeft een andere job en dus bijgevolg ook andere behoeften. Zo zijn er nomadenprofielen maar ook dossierbeheerders.

Elk profiel ervaart dit anders, de voordelen zijn niet voor iedereen hetzelfde of even zichtbaar.

 

Hoe pakken we deze uitdagingen aan?

1. ambassadeursnetwerk

2. veilige haven creëren, door je medewerkers ook mee inspraak te geven in het inrichten van het ABW-kantoor

3. een kader geven en dit onder begeleiding laten invullen, teamafspraken maken

4. organisatie opdelen in gebruikersgroepen/profielen/persona’s – met scenario’s werken, en op elk scenario een oplossing uitwerken/aanbieden

 

Kernprincipes:

1. veilige haven/omgeving creëren – kader geven

2. ruimte geven om te experimenteren

3. nabijheid via ambassadeurs

Benieuwd hoe we het hier op een zeer gezellige manier over hebben? Luister dan naar aflevering 11 van Radio ChangeLab. Je vindt ons op Spotify.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.