Sponsorship?! De budgetten zijn toch al verdeeld!

In aflevering 3 van Radio ChangeLab hebben Mandy Van Ree & Kenny De Haen het over het belang van sponsorship & goed leiderschap in een veranderingstraject.

Hieronder vind je de key take-aways van de aflevering.

Definitie van een sponsor

‘Een sponsor is een belangrijk persoon in de organisatie die gaat helpen de verandering uit te dragen door het goede voorbeeld te stellen, actief en visibel te zijn doorheen het verandertraject en vanuit zijn positie zijn invloed gaat aanwenden om coalities te bouwen.’

De voornaamste sponsors zijn doorgaans V.I.P.’s (directieleden, CEO, CIO….) en direct leidinggevenden.

Waarom direct leidinggevenden het zelf zo moeilijk hebben met verandering

Als introductie spreekt Kenny vanuit zijn ervaring wat leiders ervaren bij veranderingen. Hierbij heeft hij het over het belang van leiders en de precaire balans tussen enerzijds het schip recht houden en anderzijds een nieuwe koers te gaan varen.

Hoe V.I.P.’s (nog) belangrijker zijn dan algemeen wordt aangenomen

V.I.P.’s kunnen het project sponsoren door het belang van verandering te onderlijnen en het goede voorbeeld geven. Concreet doen zij dat door een visie uit te dragen die hun personeel helpt te begeleiden doorheen de wildgroei aan projecten. Zonder het vaak te beseffen nemen zij zo heel wat weerstand weg van hun personeel.

Sponsorship eindigt niet met het plaatsen van een handtekening onder een mail

Effectief sponsorship ontstaat wanneer elk mogelijk moment wordt aangegrepen om de verandering te ondersteunen. Op deze manier wordt de organisatie doordrongen van het gewenste gedrag. Het lijkt boerenverstand maar in realiteit blijkt het toch moeilijker dan gedacht.

In dit deel leer je hoe een sponsor zich nu het best gedraagt, hoeveel tijd dit in beslag neemt en welke middelen hij/zij ter beschikking heeft (tip: het is meer dan het plaatsen van een handtekening onder een mail 😉).

Zoals Mandy het passend omschrijft: ‘sponsors zijn hoge bomen die met andere hoge bomen dienen te praten’.

Hoe begin je daar nu aan?

  • Vertrek vanuit een goede visie
  • Zoek een sponsor op V.I.P. niveau
  • Vergeet ook jouw direct leidinggevenden niet!
  • Leg prioriteiten en zorg dat jouw personeel snapt waar de klemtonen liggen
  • Zorg dat je als sponsor actief en visible bent doorheen de organisatie
  • Luister naar input en tips van de Project Manager & Change Manager en laat je als sponsor begeleiden
  • Bouw coalities, ook buiten jouw departement

Benieuwd hoe Mandy en Kenny het hier op een zeer gezellige manier over hebben? Luister dan naar aflevering 3 van Radio ChangeLab. Je vindt ons op Spotify.