Feedback? Ik zal wel weten hoe ik mijn job moet doen! 

Feedback! Een essentieel aspect in elke job, team of project, maar vaak loopt het mis. Feedback geven is moeilijk, je wilt niemand kwetsen. Feedback ontvangen voelt alsof jij als persoon niet goed genoeg bent. Hoe kan je toch op een aangename en veilige manier een feedbackcultuur introduceren in je team of in jouw organisatie? Hoe maak je van feedback een cadeautje? Collega’s Mandy Van Ree en Lotte Eerdekens snijden net dit topic aan.

Feedback cultuur
Om te beginnen is het belangrijk dat je structureel aandacht en tijd besteed aan feedback geven en ontvangen binnen jouw team. We gaan er vaak vanuit dat mensen vanzelf een natuurlijke balans ontwikkelen als ze een team vormen, echter is dit een foute assumptie: samenwerken is een vaardigheid en geen aangeboren talent. We spenderen niet voor niks jaren in de kleuterklas om samen te leren spelen! Zorg dus dat je bijvoorbeeld elke wekelijkse vergadering begint met een retrospectieve over jullie samenwerking, jullie gedragsregels expliciet te maken of onuitgesproken feedback naar boven te halen.

Team visie
Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je samen een visie vormt over de samenwerking van jullie team. Wat zijn de verwachtingen en afspraken onder elkaar? En zijn die op elkaars noden afgestemd?

Feedback geven
Vervolgens duiken we dieper in advies rond feedback geven en feedback ontvangen. Om goed feedback te geven is het belangrijk dat je je voorbereid en één concreet voorbeeld aanhaalt. Gebruik dus nooit de woorden “nooit” of “altijd” in jouw feedback. Ook kun je bijvoorbeeld het GGI (ofwel FBI) principe van Simon Sinek toepassen. Gevoelens (Feelings), Gedrag (Behaviour) en Impact zijn drie elementen die je in je feedback moet noemen om de ontvanger verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun gedrag.

Feedback ontvangen
En misschien nog wel het belangrijkste element: als feedback ontvanger moet je een ontvankelijke en flexibele mindset hebben. Anders heeft het geen nut. Want de ontvanger is degene die de feedback moet verwerken. Dit betekent niet dat je alles klakkeloos moet aannemen, maar wel dat je altijd gaat zoeken of er iets waardevols in de feedback zit. Vaak zijn er feedback triggers waardoor we excuses zoeken om de hele feedback van ons af te zetten: “die persoon heeft niet het beste met mij voor” of “ dat was 3 weken geleden en is nu niet meer relevant”. Als je echter toegeeft aan jouw triggers ga je jezelf nooit verder kunnen ontwikkelen en breng je de succesvolle functionering van het team in het gedrang. Wil je meer weten over jouw feedback triggers? Lees dan het boek: Feedback is een cadeautje, van Douglas Stone en Sheila Heen.

We sluiten af met 5 tips:

  1. Geef structurele aandacht aan feedback geven en nemen.
  2. Maak een gedeelde visie met gedragsregels voor jouw team.
  3. Bereid je voor op de feedback die je wilt geven. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het FBI principe van Simon Sinek.
  4. Creëer bewustzijn over jouw feedback triggers zodat je in een mindset ontwikkelt waarmee jij je verder kant ontwikkelen.
  5. Wees dapper! Feedback geven en nemen begint bij jezelf.

Benieuwd hoe we het hier op een zeer gezellige manier over hebben? Luister dan naar aflevering 10 van Radio ChangeLab. Je vindt ons op Spotify.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.