Help! Mijn project mislukt. Wat nu?

Als je projectmanager bent, of een manager op een afdeling, weet je heel goed dat projecten niet altijd volgens plan verlopen. Er is veel literatuur over WAAROM projecten mislukken, zoals: Zeven oorzaken van het mislukken van projecten – PMI Top 10 redenen waarom projecten mislukken ProjectManagement.comWaarom goede projecten toch mislukken – Harvard Business Review De realiteit is dat projecten vaak complex zijn en daarom is het erg moeilijk om de resultaten van een project af te stemmen op de verwachtingen van de stakeholders. Daarnaast is het vaak niet zo zwart-wit als ‘falen of succes’. Veel projecten bereiken een groot deel van de doelstellingen, maar misschien niet allemaal.

Wat nu echter?

Als je midden in een project zit dat niet verloopt zoals gepland, dan zijn hier enkele dingen waarop je je kunt concentreren om je project op te slaan:

1. Herzie uw visie en stem uw activiteiten af

We hebben in de loop der jaren gemerkt dat wanneer projecten lang duren, vooral IT-projecten, het ‘waarom’ van het project verloren gaat en alleen het ‘wat’ wordt besproken. Wanneer het project in de crisismodus komt, wat bijna alle projecten op een bepaald moment doen, hebben leiders de neiging om zich nog meer te concentreren op het ‘wat’. In plaats daarvan is dit een moment om een helikopterview te nemen en het ‘waarom’ weer in beeld te brengen. Evalueer vervolgens alle dingen waar mensen ‘bezig’ mee zijn en zorg dat ze allemaal aansluiten bij de visie.

2. Investeer in mensen

Het lijkt misschien contra-intuïtief om in mensen te investeren als je een ‘all hands on dek’-situatie hebt. Maar als de spreekwoordelijke sh*t aan je schoenen hangt, zijn je mensen je belangrijkste troeven. Wie anders gaat er dubbel op en concentreert zich volledig op het voor elkaar krijgen van dingen. En wees eerlijk, heb je niet liever gemotiveerde en tevreden mensen die aan je project werken dan overwerkte, gestreste mensen die op zoek zijn naar ander werk of een burn-out hebben?

*tip: betrek je HR business partner erbij om samen met hen te brainstormen wat er allemaal mogelijk is qua investeringen.
**tip2: we hebben een zeer effectief aanbod voor teamcoaching!!

3. Communiceer, communiceer, communiceer

Hoe komt het dat leiders en projectmanagers stoppen met communiceren in tijden van crisis? Is het omdat je alleen successen wilt communiceren en je het gevoel hebt dat als je moeilijkheden communiceert, dit slecht op je afstraalt? Nou, dat is iets waar je overheen moet komen, want het ergste wat je kunt doen is stoppen met communiceren als het slecht gaat. Waarom? Als je niet communiceert, gaan mensen alleen maar aannames doen en dat zet jou en je team alleen maar in een slechter daglicht. Ook kunnen jouw belanghebbenden je misschien helpen je project om te draaien. Ze verdienen het ook om te weten wat er gaande is, zodat ze de verwachtingen in hun teams kunnen managen.

Communiceer dus!

En ja, ik ben me ervan bewust dat ik niets heb gezegd over het oplossen van de problemen die succes in de weg staan. Ik ging ervan uit dat je dit al wist. De meeste leiders en projectmanagers richten zich uitsluitend daarop. Het zijn de visie, de mensen en de communicatie die ze vaak vergeten.

Probeer het eens en vertel ons wat er gebeurt!