Aflevering 1: Weerstand? De enige stand die ik ken is handstand!

Mineke kreeg laatst de vraag “is weerstand niet normaal en moeten we het er niet gewoon bijnemen tijdens een verandering?”. Een vraag die onze ChangeLab-collega’s, Mineke en Yana, graag uitspitten tijdens de eerste aflevering van Radio ChangeLab. Lees hieronder hun voornaamste take-aways.

Zoek wat er achter de weerstand schuilt

Weerstand op zich is geen gevoel maar een gedrag als gevolg van een gevoel. Belangijk om te weten is dat er achter weerstand dus vaak angst of onzekerheid schuilt. Als we niet weten welke impact een verandering heeft op ons leven/job, dan is het menselijk dat we ons angstig voelen. “Ja, weerstand is dus normaal en de tijd nemen om te luisteren naar vanwaar die weerstand komt, is cruciaal om er iets mee te kunnen doen”

Als er weerstand is, vertrekt dit vaak vanuit betrokkenheid voor de organisatie. Weerstand betekent dus niet altijd dat je een slecht project hebt. Meestal hebben jullie wel een gezamelijk belang voor de organisatie en misschien is voor de medewerker het voordeel voor de organisatie nog niet duidelijk. “Zoek naar wat jullie verbindt en communiceer vanuit de WHY”.  Als de impact van de verandering zich manifesteert op zeer persoonlijk niveau, ga dan in gesprek en zoek naar wat er voor de medewerker inzit (what is in it for you).

Er bestaat zoiets als een individuele flow als het op ‘omgaan met verandering’ aankomt (denk: Kubler Ross en haar 5 rouwstadia). Toch zal changemanagement mee bepalen hoe lang het duurt om die stadia te doorlopen en hoe intens de moeilijkste fases ervaren worden. “Neen, we moeten een verandering dus niet zomaar uitzitten. We kunnen effectief impact maken.”

Hoe hebben we dan (preventief) impact op weerstand? 6 tips

  1. Denk na over de WHY van je project
    Waarom wil je dit doen als organisatie en wat zie je aan het einde van dit project? Zorg dat dit voor jou en je team duidelijk is en walk the talk.

  2. Denk op voorhand al na over welke weerstand je verwacht vanuit de organisatie.
    Als je dit hebt kunnen in kaart brengen, kan je bij het uitdenken van je change roadmap hier ook rekening mee houden (mitigate).
  3. Communiceer over de WHY naar de organisatie
    Wees transparant over je project en wat er gebeurt (zelfs als het eens niet loopt zoals verwacht, jullie zijn ook maar mensen).

  4. Gebruik meerdere kanalen, meerdere boodschappen en meerdere tijdstippen om te communiceren.
    Éenmalig communiceren via de nieuwsbrief is niet genoeg. Een boodschap moet gemiddeld 7x herhaald worden voor ze écht bijklank vindt, dus gebruik dit als een excuus om lekker creatief met je communicaties aan de slag te gaan.

  5. Als de WHY duidelijk is, communiceer dan ook wat je concreet gaat doen en wat er verwacht wordt.
    Geef je medewerkers binnen een context van verandering en instabiliteit een veilig gevoel door hen zo goed mogelijk door de verschillende stappen te begeleiden. Wees helder; communiceer vanuit acties, cijfers, details, geef een planning,…

  6. Creëer buy-in
    Betrek je medewerkers door hen mee te laten nadenken over de invulling van bepaalde stappen in je project. Vanuit het motto: het is moeilijk om weerstand te hebben tegen je eigen idee, is het belangrijk dit samen te doen. Want oh ja, er zitten heel wat geëngageerde medewerkers in je organisatie die je met ideeën gaan bombarderen waar ook jij nog enthousiaster van wordt 😉 Benut dus het potentieel van je organisatie en doe dit samen!

Benieuwd hoe Mineke en Yana het hier, op een minder gestructureerde maar zeer gezellige manier, over hebben?
Luister dan aflevering 1 van Radio ChangeLab. Je vindt ons op Spotify.

Eén reactie

Reacties zijn gesloten.