Hoe gaan we te werk?

Change management?

Een verandering voelt steeds als een sprong in het onbekende. Weten dat er een valmat ligt, kan die sprong een stuk vergemakkelijken. Wanneer je een verandering wilt introduceren in je bedrijf, vormt onze LEAP-methodologie die valmat. We begeleiden organisaties stap voor stap door te leren, te bevragen, te doen en te omarmen.

We baseren onze methodologie op Prosci (ADKAR) en gaan uit van de eigenheid van iedere organisatie. De kennis van de organisatie (as is) en de doelstellingen die de organisatie wil verwezenlijken (to be) staan bij ChangeLab centraal staan. Onze aanpak is steeds gemaakt op maat van de organisatie en de verandering die zij wil teweegbrengen. Zo zorgen we voor een zachte landing.

Take a leap

ChangeLabs LEAP-aanpak is gebaseerd op een perfecte kruising tussen de Prosci ADKAR-methodologie, agile werken en design-principes.
Hij bestaat uit vier fasen:

Learn (leren)

Samen maken we een diepe duik in jouw organisatie en bepalen we de scope van het project. We verkennen de visie en bepalen strategische doelstellingen. Vervolgens onderzoeken we de organisatiestructuur en veranderbereidheid. We stellen ook een change team samen, bestaand uit teamleden en coaches van ChangeLab.


Tijdens een stakeholder assessment bekijken we wie er allemaal bij het veranderingsproces betrokken is. Met de impactanalyse gaan dan weer we na wat de impact zal zijn op jouw organisatie als deze veranderingen worden doorgevoerd. Waar kan je bijvoorbeeld weerstand verwachten?  Tot slot analyseren we sponsorship en schatten we risico’s in.  

Envision (visie)

Hier werken we de projectvisie uit en stellen we het change plan op. We gaan voor een versterkte visie en bepalen de belangrijkste succescriteria (KPI’s). We zorgen ook voor de branding van het project, to get those minds moving. Een communicatie-, training- en coaching-plan wordt opgesteld. 

Om de voortgang te meten, leggen we de basis van een feedbackloop. Zo weten we op elk moment hoe jouw organisatie ervoor staat. Dit alles volgens de betrouwbare methode van Prosci ADKAR.

Apply (toepassen)

Hier passen we het change plan toe op een interactieve manier, met blijvende aandacht voor communicatie, training en coaching. Door te experimenteren (durven falen) en feedback te verzamelen, vinden we de juiste werkwijze.

Sometimes you win, sometimes you learn! Moving Minds stoppen nooit. Die boodschap geven we ook mee tijdens onze team coachings. Waar er behoefte aan is, zetten we onze teamcoaches in om te werken rond performantie en positiviteit. Want leven is groeien, en groeien is leren.

Persist (volhouden)

“Zet door, schaaf bij en vier!” Zo kan je deze laatste fase samenvatten. Via systeem data en gebruikerservaringen meten we de vooruitgang. Resultaten en succesverhalen worden gedeeld. Doelen en risicoanalyses worden bijgesteld indien nodig.

LEAP biedt een bewezen en pragmatische manier om de menselijke kant van veranderingsprojecten te managen. Als je een project of team hebt waarbij je ondersteuning kan gebruiken, dan bespreken we graag met jou de verschillende mogelijkheden.

hands-on

Bij ChangeLab geen luchtkastelen of droge theorie. Wel een sfeer van ‘getting things done’. Handen uit de mouwen dus! Verandering is niet altijd even gemakkelijk en brengt soms strubbelingen met zich mee. Reken daarom op onze ruime expertise en dynamische aanpak om er samen een positieve wending van te maken. Want Moving Minds is durven én doen!

Let’s get together!

Daadwerkelijk veranderen doe je niet van bovenaf of van buitenuit. Je verandert samen. De betrokkenheid van alle spelers is essentieel bij de uitwerking van je visie. Alles draait rond samen experimenteren en creëren. Want alleen zo zet je een stap vooruit! ChangeLab staat daarom ook voor zelfontwikkeling en zin voor durf en initiatief binnen jouw bedrijf.

Seeing is believing!

Wanneer is de verandering een succes voor je organisatie? Hoe kunnen we de voortgang tijdens het proces opvolgen en meten? ChangeLab heeft alle tools in huis om de resultaten in kaart te brengen: zowel qua cijfers als op de werkvloer! Er is een gigantische leap die je moet nemen om te veranderen. Daartussen zitten talloze momenten van vooruitgang, die wij eveneens zichtbaar maken. Dat doet de motivatie en betrokkenheid van de mensen stijgen.