Een community bouwen? Ik heb geen netwerk nodig!

In deze aflevering nodigt onze collega, Yana Van Dorst, de founder uit van Collectief, Marjolein Huygels. Collectief levert maatwerk in HR- en Community Building. Ze ondersteunen organisaties in het aantrekkenontplooienengageren en behouden van talent.

 

Omdat wij met ChangeLab binnenkort onze eigen community lanceren met ons allereerste Change Café, vragen we Marjolein wat de voordelen en voorwaarden zijn voor het uitbouwen van een interessant netwerk. Wil jij je collega’s of klanten graag brengen tot verbinding, uitwisseling en duurzame samenwerking? Lees dan onze samenvatting hieronder of luister naar deze aflevering op Spotify!

Een community, wat is het?

Een community is voor ons bij Collectief een groep van mensen die omwille van een ‘gemeenschappelijk iets’ samen horen, het gevoel hebben dat ze bij elkaar horen,… Dat kan omwille van een gemeenschappelijke interesse zijn (denk aan hobby communities zoals de boekenliefhebber app ‘goodreads’, social media groepen,…),… In een professionele context hebben wij het meestal over een gemeenschappelijk doel – die dan ook liefst in lijn staat met de waarden en cultuur van een organisatie.

Tijdens zo een community building event of prikkel, willen we vooral dat mensen inspiratie en goesting halen.

Communities bouwen, we horen het meer en meer…

Het gevoel van ‘ergens bijhoren’ is een heel sterk gevoel waar mensen over het algemeen – vaak onbewust – een sterke nood aan hebben. Mensen zoeken ook in hun dagelijks leven ‘gelijkgestemden’ op, raken bevriend omwille van een gemeenschappelijke interesse (hobby,…), gemeenschappelijke plaatsen (bvb de school van de kindjes waar je elke dag dezelfde mensen ontmoet aan de schoolpoort…),…

Op professioneel vlak is er echter heel wat verschoven en gebeurt die ‘communityvorming’ niet altijd vanzelf:

  • we werken hybride en hebben daardoor minder contact met onze collega’s
  • we veranderen sneller van job

 

Daarom wordt er steeds meer aandacht besteed aan actieve community building: om mensen aan te trekken (nieuwe job), maar ook om mensen te houden (retentie) en ze te engageren etc.

Een goede community voelt als thuiskomen

Een goede community voelt volgens ons niet aan als een strak keurslijf. Het is eerder een gevoel, het gevoel van ‘belonging’; waar je ook met ongesproken regels naartoe getrokken wordt zonder dat je het gevoel hebt dat je ergens ‘verplicht’ bij hoort of aan deelneemt. Een soort van cultuur waartoe je wordt aangetrokken en waar je je thuis voelt.

Laat je inspireren door een ander, maar pure copy paste werkt niet

Het gevoel om je kennis te beschermen heerst soms bij organisaties, wat best jammer is! Want iedereen kan een concept kopiëren. Daar zijn we ons bij Collectief ook bewust van: onze ‘lifecycle’ kan je één op één overnemen als je wilt. Maar het is de manier waarop je dit doet, die je authentiek maakt. Een concept zomaar kopiëren, werkt niet – en al zeker niet op lange termijn. Wij zijn daarom net heel open over onze aanpak en delen maar al te graag tips en tricks.

Ga aan de slag

  • Zorg voor voldoende ‘herkenningspunten’ of ‘touchpoints’: wij gebruiken hier voor het ‘heartbeat’ principe: voor een bepaalde periode (neem bvb één jaar) leggen wij op voorhand enkele touchpoints vast: dit kan een event zijn, maar ook een vorm van communicatie, iets groot, iets klein,… maar wel met een bepaalde frequentie of regelmaat. De community zelf hoeft die ‘heartbeat’ niet per sé te kennen, als het goed in elkaar zit, dan voelen ze dit gewoon 😉
  • Leg de waarden van je community vast in een leuk format: een ABC, een poster,… en evalueer deze ook regelmatig mét de leden van de community: waarden die je zelf mee mag bepalen, ga je ook beter opvolgen

 

En je kan natuurlijk ook bij Collectief terecht!

Met Collectief zetten we in op de volledige ‘lifecycle’ – zoals wij het noemen – van medewerkers: we helpen organisaties zowel bij het aantrekken, onplooien, engageren en behouden van talent.

We zijn momenteel met 6 consultants die elk hun eigen expertise hebben: rekrutering, employer branding, communicatie, events,… En dat telkens met een kleefloos laagje communitylijm.

Benieuwd hoe wij bij ChangeLab het er vanaf brengen? Ons allereerste ChangeCafé lanceert 22 juni!

Schrijf je in via deze link en kom samen met ons netwerken en uitwisselen over veranderingsmanagement!

 

Benieuwd hoe we het hier op een zeer gezellige manier over hebben? Luister dan naar aflevering 14 van Radio ChangeLab. Je vindt ons op Spotify.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.