Visie? We zien toch allemaal hetzelfde!

In Aflevering 2 van Radio Changelab hebben Ellen Geens en Stien Gijsbrechts het over het belang van visie bij een veranderingstraject.

Hieronder vind je de key take-aways van de aflevering

Visie is zoals ons hart – het zorgt ervoor dat er bloed naar onze organen stroomt

Stien introduceert een visie mooi door het te vergelijken met ons hart “het zorgt ervoor dat er bloed door ons lichaam stroomt, je hebt die energie nodig”.

Visie is niet hetzelfde als zeggen wat er moet gebeuren

Vaak wordt een implementatie of verandering geïntroduceerd als iets dat moet veranderen (bijvoorbeeld vanuit IT) omdat het oude geen steek meer houdt. Maar is dat inspirerend? Als je wilt dat medewerkers hun gedrag of mindset veranderen, moeten ze mee zijn met je verhaal. De visie is het trekpaard voor verandering. Je medewerkers zullen altijd geïmpacteerd zijn en als je ze niet betrekt verlies je ze.

 

Bedankt Simon Sinek

Na een jaar ChangeLab kwamen we Simon Sinek tegen. Die zegt dat je best start met de bestaansreden, de ‘waarom’ van je organisatie of verandering. Dat geeft je energie en doet je s’ochtends opstaan. Terwijl veel bedrijven net het omgekeerde doen, ze starten met de ‘wat’. Maar zeggen wat je doet beweegt je niet, inspireert je niet.

Naast de ‘waarom’ is het belangrijk dat je alle stakeholders meehebt en vooral je sponsor, het gezicht van je verandering. Je sponsor is iemand met aanzien binnen de organisatie die de verandering initieert/ financieert. We merken op dat wanneer we naar de visie vragen bij de sponsor er iets weinig inspirerend naar boven komt zoals; zorgen voor hogere winstmarges, … Een trucje van Ellen is om daar altijd door te vragen met ‘waarom?’

Waarom wil je hogere winstmarges? Waarom wil je medewerkers voorzien van jobs? Waarom geloof je in je producten of diensten? Waarom … en ga zo maar door. Je voelt snel dat je dichter bij de kern komt, dat de passie naar boven komt.

De sponsor ziet niet altijd het belang van waarom die visie zo belangrijk is. Maar als je geen verhaal hebt, als je geen noodzaak hebt, dan hoef je ook geen verandering te initieren. Als je de reden voor verandering niet verteld krijgt, gaan medewerkers niet mee. Zoek naar de energie, naar het verhaal. Medewerkers willen wel veranderen als ze in het verhaal en de authenticiteit geloven.

Hoe begin je daar nu aan?

Ga nooit helemaal alleen aan de slag met het creëren van je visie. Kom samen en betrek alle lagen van je organisatie.

Start met een visie-workshop, co-creer vanuit de kracht van de organisatie aan de hand van workshoptechnieken. Ga aan de slag met je kernteam en je directie om tot de visie te komen. Wat is je droom? Wanneer is alles perfect? Toets regelmatig af of alle neuzen in dezelfde richting staan.

Workshop-oefening: teken een boot die onderweg is naar een eiland en stel de vraag; wat is dat eiland, hoe ziet dat eruit? Wat betekent dat voor onze groepen, stakeholders, medewerkers,…? En doe dit creatief. Breng er een verhaal in, zorg voor een opbouw. De interactie en de discussie zorgt voor de mooiste resultaten. Wees ambitieus, durf te dromen. Aim for the stars to land on the moon.

Wanneer je verschillende partijen betrekt uit de organisatie, gebeurt er ook iets met je cultuur.

De visie is er. Check?

Vele bedrijven hangen nog steeds vast aan een visie die ooit in een manifesto werd vastgelegd. De visie werd gecreerd dus check!

Belangrijk is om de visie regelmatig ook te herbekijken. Klopt deze nog met de context van vandaag? Want ja, ook de context is constant in beweging. Zorg dus voor een visie die leeft.

Communiceer je visie

Eens je een duidelijke en sterke visie hebt, gebruik ze dan! Maak een duidelijke tekst die de impact op de organisatie weerspiegeld. Geef mensen handvaten in hoe zij de visie kunnen implementeren in hun dagdagelijkse taken. Wil je het de cirkel rond maken? Maak dan ook je visuals in lijn met je nieuwe visie en gebruik ze in je branding.

Ga deze dan communiceren en blijf medewerkers betrekken. Ook bij je opleidingen, start met de medewerkers onder te dompelen in visie want pas dan kan men naar leren overgaan.

Benieuwd hoe Ellen en Stien het hier op een zeer gezellige manier over hebben? Luister dan aflevering 2 van Radio ChangeLab. Je vindt ons op Spotify.